Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Eva
Wennås Brante
Docent/Universitetslektor
eva.wennas-brante@mau.se
070-418 93 68
orcid.org/0000-0003-1923-4328
Presentation
Eva Wennås Brante är docent i pedagogik och har en anställning som lektor i svenska med didaktisk inriktning. Hennes avhandling undersökte bilders betydelse för läsförståelsen för personer med dyslexi. Under ett tre år långt postdoktor-projekt vid Oslo Universitet forskade Wennås Brante kring hur kritiskt läsande kan främjas i skolundervisning. Särskilt fokus riktades mot kritisk läsning när information från mer än ett dokument ställs mot vartannat. Mer information om projektet finns att läsa här och här
Wennås Brante forskningsintresse riktar sig också mot digitalisering av lärarutbildningen, både vad gäller lärarstudenter och lärarutbildare. Särskilt intresse ägnas åt digitalt läsande, online-skrivande samt informationssökning i ljuset av chatbots.
Publikationer
-
2023 | Konferensbidrag
Eight-year-olds seeking information with ipads: dimensions of reading competence
Eva Wennås Brante, Robert Walldén, Kim Ridell
-
2023 | Övrigt
Konsten att samskriva
Eva Wennås Brante
-
2023 | Artikel i tidskrift
"Internet? That's an app you can download": First-graders use linguistic resources to describe internet and digital information
Eva Wennås Brante, Robert Walldén
-
2022 | Konferensbidrag
Digital activities in L1-teaching in years K-3 – how do they support literacy development?
Eva Wennås Brante, Anna-Lena Godhe, Karin Jönsson
-
2022 | Konferensbidrag
Åtta-åringar söker information med Ipads: dimensioner av läskompetens
Eva Wennås Brante, Robert Walldén