Sarah Pink, professor vid Monash University i Australien, och Sunil Maharaj, professor vid University of Pretoria i Sydafrika, har utsetts till teknologie hedersdoktorer vid Fakulteten för teknik och samhälle vid Malmö universitet.

Motiveringen till Sarah Pinks utnämning lyder bland annat: ”Hennes metodutveckling har påverkat och inspirerat tusentals forskare och lett till betydande förändringar i hur kvalitativ forskning bedrivs och förvaltas utanför akademien."

Motiveringen till Sunil Maharajs utnämning lyder bland annat: ”Sunil Maharaj har över 30 års forskningserfarenhet inom akademien och industrin och har de senaste fem åren samarbetat i olika forskningsprojekt vid Malmö universitet vilket resulterat i framgångsrik spetsforskning.”

Om Sarah Pink

Sarah Pink har bidragit till kunskaper och insikter inom så vitt skilda områden som energi, klimat och hållbarhet, hälsa och välbefinnande och digitalisering.

– Jag är oerhört glad över att ha blivit tilldelad denna hedersdoktorstitel. Att få forska och undervisa om både teknik och samhälle under ett och samma tak är grundläggande för mitt arbete. Jag är också väldigt hedrad över denna koppling till Malmö universitet med dess starka rykte rörande deltagandedesign och själva tillvägagångssättet att arbeta för det mänskliga och planetära välbefinnandet som måste ligga till grund för vår sociotekniska framtid, säger Sarah Pink.

Professor Sarah Pink

Om Sunil Maharaj

Sunil Maharaj har uppmärksammats internationellt för sitt banbrytande och innovativa arbete inom 5G och bredbandskommunikation på landsbygden. I synnerhet för hans forskningsbidrag om tillförlitlig kommunikationsteknik i områden som är svåra att nå i Afrika söder om Sahara.

– Genom mitt forskningssamarbete inom området trådlös kommunikation med professor Reza Malekian vid Malmö universitet, hoppas jag att vi genom denna utmärkelse kan stärka samarbetet ytterligare mellan våra två universitet. Det finns sedan tidigare ett starkt utbildningssamarbete mellan Sverige och Sydafrika som kommer att förstärkas genom detta hedersbevis, säger Sunil Maharaj.

Det finns sedan tidigare ett starkt utbildningssamarbete mellan Sverige och Sydafrika som kommer att förstärkas genom detta hedersbevis.

Professor Sunil Maharaj

Andreas Jacobsson är dekan vid Fakulteten för teknik och samhälle vid Malmö universitet:

– Genom årets två hedersdoktorsutnämningar så stärks fakultetens profilering av utbildning och forskning i teknik för samhällets bästa. Jag är så klart både stolt och glad över att kunna välkomna just Sarah Pink och Sunil Maharaj till kollegiet vid TS och jag hoppas att vi bara är i början av de storverk som vi kan åstadkomma tillsammans.

Text: Magnus Erlandsson