Vi anvÀnder kakor pÄ vÄr webbplats för att webbplatsen ska fungera pÄ ett bra sÀtt för dig. LÀs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Aktuella uppdragsutbildningar
Skola och pedagogik
Alla utbildningar ges som uppdragsutbildningar och uppläggen kan variera. Du kan alltid kontakta oss på Centrum för samverkan och samordning om du vill diskutera ett upplägg eller har tankar eller behov av kompetensutveckling i er verksamhet.
Utbildningar â öppna för anmĂ€lanÂ
An introduction to the Swedish school and education system for educators from other countries 7,5 ECTS
On behalf of the National Agency for Education in Sweden (Skolverket), 4 universities offer this course for Ukrainian refugees with a teacherâs education, or experience of teaching and instruction at schools and early childhood education in Ukraine.
The aim of the course is to provide the participants with basic knowledge of the organization of Swedish schools and early childhood education, and about the relationship between teachers and students/children in Sweden in a historical and contemporary perspective. Furthermore, the course aims to help the participants gain knowledge and understanding of the values of the Swedish school system in relation to basic democratic and human rights.
Based on the participantsâ previous experiences, the course deals with didactic questions in relation to theories about learning processes, cognitive development and cultural diversity. Various forms of assessment and evaluation of learners are also studied.
After completing the course, participants should be able to work as, for example, teaching assistants in different school forms in Sweden.
The course is available at Göteborgs universitet (University of Gothenburg), Högskolan Dalarna (Dalarna University College), Malmö universitet (Malmö University) and Stockholms universitet (Stockholm University). The teaching period and form (campus or online) will differ between the universities, but the contents will be the same.
In order to be admitted, the following requirements have to be met:
- Documented teaching training or documented pedagogical post-secondary education of at least two years of full-time studies or,
- Documented experience of teaching and instruction at schools and/or early childhood education and,
- English skills on a level which makes it possible to actively participate in discussions related to teaching and instruction and are able to read and understand different kinds of texts related to this topic.
How to apply
Application is done via a form listed on each universityâs website. It is important that the form filled in completely and correctly and that any documents applicants have (of previous education, for example) is send in with the application.
Download the application and fill out the form (you cannot fill out the form in a web browser). Remember to save it on your computer before you submit. Email the application and the requested documents to issapply@su.se.
Application to Introduction to the Swedish school system (pdf)
Application deadline 18 March 2024.
Questions about the application can be sent to issapply@su.se. Questions about course contents and teaching form and so on should be directed to the university in question. Contact information is listed on each website.
An email will be sent out from the university if you are admitted.
Costs
The course is free of charge. Books and other teaching materials will be provided by the university. Travel expenses and other equipment needed for studies, such as a computer, is not covered by the university.
Course period:
2 Aprilâ27 May 2024
Teaching form:
Distance
Pace of study:
Half-time
Contact information:
Att leda kollegialt lärande, läsåret 2024/25
VÀlkommen att söka till kursen, dÀr du kommer att utveckla din förmÄga att leda en grupp i kollegialt lÀrande med hjÀlp av Skolverkets kompetensutvecklingsmaterial.
Utbildningen för lÀsÄret 24/25 kommer att pÄgÄ under sju dagar frÄn september 2024 till maj 2025. TvÄ av trÀffarna Àr fysiska och de övriga fem Àr digitala. Utbildningen Àr kostnadsfri, förutom eventuella rese- och hotellkostnader.
Utbildningens mÄl
MÄlet med utbildningen Àr att ge deltagarna möjlighet att utveckla förmÄgan att leda kollegialt arbete med fokus pÄ undervisning och systematiskt kvalitetsarbete.
InnehÄll och upplÀgg
Utbildningen varvar teori med praktiska inslag. Varje tillfÀlle innefattar metahandledning i mindre grupper för att skapa fördjupat erfarenhetsutbyte inom det kollegiala lÀrandet. Exempel pÄ innehÄll Àr handlednings- och samtalsmodeller, ledarskap, möta motstÄnd i kollegialt lÀrande och att handleda i grupp.
MĂ„lgrupp
Utbildningen, som inte Ă€r poĂ€nggivande, vĂ€nder sig till dig som Ă€r legitimerad förskollĂ€rare, lĂ€rare, lĂ€rare i fritidshem, skolledare eller studiehandledare pĂ„ modersmĂ„l â inom förskola, grundskola och motsvarande skolformer, gymnasieskola och motsvarande skolformer samt kommunal vuxenutbildning.
AnmÀlan
Information om kursen och anmÀlan finns pÄ Skolverkets webbplats.
Leda kollegialt lÀrande (Skolverket)
Kontakt
Kristina Svensson, projektledare
kristina.svensson@mau.se
Att leda och utveckla elevhälsoarbetet â samverkan för en hälsofrämjande skola (7,5 hp) â Fortbildning för rektorer
Syfte
Kursens syfte Àr stÀrka rektorers kunskaper och kompetens att utöva ett pedagogiskt ledarskap i relation till lÀrares undervisning och elevernas möjligheter att nÄ de nationella mÄlen. Det teoretiska och verksamhetsnÀra innehÄllet riktas dÀrför mot att stödja rektors pedagogiska ledarskap. Kursen fokuserar rektors utmaningar i att leda elevhÀlsans arbete, framför allt hur rektor kan frÀmja tvÀrvetenskaplig samverkan i den egna skolan och med omgivande aktörer i ett förebyggande och hÀlsofrÀmjande elevhÀlsoarbete; fÄ elevhÀlsans hÀlsofrÀmjande arbete att hÀnga ihop med helheten; samt skapa förutsÀttningar för elevhÀlsan att arbeta tillsammans med lÀrare och övrig personal mot skolans gemensamma mÄl.
InnehÄll
Med stöd i aktuell forskning och beprövad erfarenhet, ger kursen rektor redskap att analysera, planera och vÀrdera lokalt förbÀttringsarbete med fokus pÄ elevhÀlsans arbete.
Kursen behandlar, problematiserar och söker lösningar pÄ rektors uppdrag att utveckla och stödja lÀrares lÀrande och ledarskap, i syfte att frÀmja samverkan för barns och elevers utveckling och lÀrande. Utbildningen ger rektor verktyg i att tydliggöra roller, arbeta med normer, vÀrderingar och kultur i ett distribuerat ledarskap i syfte att skapa samsyn och utifrÄn olika kompetenser gemensamt arbeta för elevens bÀsta.
Kursen innehÄller Àven moment relaterade till den lagstiftning som styr elevhÀlsan och vad denna lagstiftning innebÀr för det vardagliga elevhÀlsoarbetet.
MÄlgrupp och behörighet
Följande krav ska vara uppfyllda för att fÄ delta i fortbildningen:
- fullgjord befattningsutbildning för rektorer, dvs. Rektorsprogrammet eller den Àldre statliga rektorsutbildningen eller att deltagaren har fÄtt rektors-programmet tillgodorÀknat av ett lÀrosÀte som anordnar sÄdan befattningsutbildning
- arbetat som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion minst ett Är pÄ halvtid eller motsvarande efter befattningsutbildning.
Till mĂ„lgruppen hör Ă€ven skolledare med motsvarande ledningsfunktion som rektor men med annan titel, exempelvis bitrĂ€dande rektorer. De kan delta i fortbildningen i mĂ„n av plats, förutsatt att de uppfyller kraven om fullgjord befattningsutbildning och arbete som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion.Â
KurstillfÀllen
Utbildningen bestÄr av Ätta utbildningsdagar, varav fyra genomförs pÄ plats vid Malmö universitet (2 x 2 heldagar) och övriga trÀffar genomförs pÄ distans via Zoom.
TrĂ€ff 1: 12â13 september pĂ„ Malmö universitet
TrÀff 2: 8 november, digitalt utbildningstillfÀlle
TrÀff 3: 16 januari, digitalt utbildningstillfÀlle
TrÀff 4: 7 mars, digitalt utbildningstillfÀlle
TrÀff 5: 17 april, digitalt utbildningstillfÀlle
TrĂ€ff 6: 7â8 maj pĂ„ Malmö universitet
Kostnad
Kursen ges pÄ uppdrag av Skolverket och Àr kostnadsfri. För huvudmannen tillkommer kostnad för deltagarens kurslitteratur samt eventuellt för logi/frukost i samband med de kurstillfÀllen som genomförs pÄ plats i Malmö.
AnmÀlan
AnmÀlan till kursen görs via Skolverket. Observera att det Àr huvudmannen som anmÀler rektorn till utbildningen. AnmÀlan görs via ett formulÀr och man loggar in med BankID.
AnmÀlan pÄ Skolverkets webbplats
Kursansvarig
Projektledare
Studieadministratör
MÄldokument fortbildning för rektorer
Hantering av personuppgifter
Genom din ansökan kommer Malmö universitet att samla in personuppgifter för att kunna behandla din ansökan. Detta görs som en del av vÄrt myndighetsuppdrag som universitet och syftar till att möjliggöra att kursdeltagaren kan antas, och mÄlgruppsgranskas. De personuppgifter som samlas in Àr namn, personnummer, kontaktuppgifter i form av e-postadress, telefonnummer samt arbetsplats. Uppgifterna bevaras i Ladok eller sparas vid Malmö universitet under tvÄ Är efter avslutad kurs. Du kan ta del av det som registrerats om dig genom att kontakta projektansvarig (anna-lena.mansson@mau.se). Har du synpunkter pÄ behandlingen av personuppgifter kan du vÀnda dig till universitetets dataskyddsombud (dataskyddsombud@mau.se). KlagomÄl som inte kan lösas tillsammans med Malmö universitet kan lÀmnas till Integritetsskyddsmyndigheten.
Att arbeta med karriärvägledning inom sfi och svenska som andraspråk vt 24 + ht 24
Syfte med kursen
Att stÀrka studie- och yrkesvÀgledare och lÀrares kunskap om karriÀrvÀgledning med elever som lÀser sfi och svenska som andrasprÄk. Kursen ska ge inspiration till att bedriva ett utvecklingsarbete gÀllande karriÀrvÀgledande aktiviteter i verksamheten samt ge metoder och verktyg för att arbeta systematiskt med karriÀrvÀgledning.
InnehÄll
Alla vuxna har en karriĂ€r framför sig och Ă€ven bakom sig. Utmaningen för vuxna som Ă€r nya i Sverige Ă€r ofta att kunskapen om den svenska arbetsmarknaden och dess rekryteringsprocesser Ă€r liten och dĂ€rför Ă€r det svĂ„rt att hitta vĂ€gar in.Â
Dagarna kommer att pÄ olika sÀtt belysa att arbeta med nyanlÀnda vuxnas karriÀrövergÄngar samt karriÀrplanering i klassrummet och individuellt.
Genom ett strukturerat sĂ€tt att arbeta med karriĂ€rplanering kan vĂ€gen in pĂ„ arbetsmarknaden underlĂ€ttas.Â
Under dagarna varvas förelÀsningar, som tar utgÄngspunkt i teoribildning och forskning, med verksamhetsnÀra övningar och diskussioner. I tiden mellan trÀffarna har du en uppgift att pröva i din egen verksamhet.
Kurs 1: 22 april 13.00 â 16.00, 23 april 09.00 â 12.00 och 13 maj 09-12.00 eller 13.00-16.00 (Uppföljning). UppföljningstillfĂ€llet sker i halvgrupp dĂ€r man deltar antingen för- eller eftermiddag.
Kurs 2: Ht 24 AnmĂ€lan efter sommaren. Ănnu ej faststĂ€llda datum.
Kursen ges digitalt med undervisning i realtid.
MĂ„lgrupp
Studie- och yrkesvÀgledare och lÀrare inom komvux.
AnmÀlan stÀngd
VÀlkomstbrev till antagna skickas ut senast vecka 15. Eventuella reservintag görs ocksÄ dÄ.
Det globala klassrummet â introduktion i svenska som andraspråk, 7,5 hp
Ăr du lĂ€rare och Ă€r intresserad av kompetensutveckling i svenska som andrasprĂ„k tillsammans med dina kollegor?
Introduktionskurs i svenska som andrasprÄk
Kursen ger dig en introduktion till svenska som andrasprÄk och stÀrker din förmÄga att ta dig an en lÀrandemiljö dÀr normer och vÀrderingar möts och utvecklas. Du fÄr ocksÄ verktyg sÄ att du kan utveckla din undervisning för flersprÄkiga och nyanlÀnda elever.
Anordna kursen Det globala klassrummet â introduktion i svenska som andrasprĂ„k 7,5 hp lokalt hos er eller i samverkan med flera skolor. Skolverket bekostar utbildningen. Utbildare frĂ„n Malmö universitet genomför utbildningen och innehĂ„llet i kursen Ă€r fastslaget genom en kursplan men lĂ€rosĂ€tet anpassar studierna till de lokala behoven.
Kursen bestÄr huvudsakligen av distansstudier med nÄgra utbildningstrÀffar lokalt pÄ din skola.
Kursen vÀnder sig till dig som Àr anstÀlld som lÀrare inom skolvÀsendet, LVU-hem, pÄ kriminalvÄrdsanstalt eller folkhögskola.
LÀrare som redan Àr behöriga i svenska som andrasprÄk kan gÄ kursen.
Förkunskaper
Det krÀvs inga förkunskaper men kursdeltagare mÄste vara anstÀllda som lÀrare.
Kursen ger deltagaren en möjlighet att utveckla sin undervisning och stÀrker flersprÄkiga och nyanlÀnda elevers lÀrande. Utbildningen Àr öppen för alla lÀrare, oavsett undervisningsÀmne. InnehÄllet i kursen bygger pÄ ett praxisnÀra upplÀgg. Kursdeltagarnas samlade erfarenheter och kunskapskapital betraktas som en viktig resurs.
Undervisningen vid campusdagarna sker i form av förelĂ€sningar, diskussioner och övningar. Mellan varje kurstrĂ€ff genomförs en uppgift som Ă€r kopplad till kursens innehĂ„ll och till verksamheten pĂ„ skolan. I kursen behandlas Ă€mnesinnehĂ„llet i ett funktionellt sammanhang och integreras med Ă€mnesdidaktik. Â
LĂ€s mer om stadsbidrag
Studera med 80 procent av lönen â statsbidrag (Skolverkets webbplats)
Fritidshemmets roll och uppdrag, 7,5 hp
Vill ni utveckla kvaliteten inom fritidshemmet? Genom att anordna kursen finns det möjlighet att öka kompetensen för all personal som Àr verksam inom fritidshemmet. Utbildningen kan förlÀggas lokalt pÄ din skola och i samverkan med flera skolor eller huvudmÀn. Det Àr ocksÄ möjligt att genomföra utbildningen i universitetslokaler eller om ni önskar digitalt genomförande, Àr det ocksÄ möjligt.
Kursen behandlar den fritidspedagogiska verksamhetens uppdrag och roll genom arbete med styrdokumenten samt nĂ„gra centrala teoretiska lĂ€randeperspektiv. Deltagarna fĂ„r ocksĂ„ möjlighet till kunskaper inom det systematiskt kvalitetsarbete och dess process kopplat till den fritidspedagogiska verksamhetens uppdrag. SĂ€rskilt beaktas fritidshemmets stödstrukturer sĂ„ som miljöns betydelse för varje elevs lĂ€rande och utveckling samt pedagogens syn och tolkning av lĂ€rande i den fritidshemspedagogiska verksamhetenÂ
Kontakta Centrum för samverkan och samordning för mer information om hur man skulle kunna skrÀddarsy uppdragsutbildningen utifrÄn era behov. Förslagsvis kan utbildningen förlÀggas till tvÄ terminer.
Handledarutbildning inom Utveckla språk och matematikundervisningen i förskoleklassen och lågstadiet, läsåret 24/25
Information om innehĂ„llet â Utveckla sprĂ„k- och matematikundervisningen i förskoleklassen och lĂ„gstadiet:
VÀlkommen att söka till handledarutbildning inom Utveckla sprÄk- och matematikundervisningen i förskoleklass och lÄgstadiet! För dig som deltar med statsbidrag erbjuds en Ätta dagars utbildning i att leda kollegialt lÀrande.
Utbildningen för lĂ€sĂ„r 24/25 kommer att pĂ„gĂ„ under Ă„tta dagar frĂ„n september 2024 till maj 2025 fördelat pĂ„ fem kurstillfĂ€llen (1â2 dagar). Utbildningen Ă€r kostnadsfri, förutom eventuella rese- och hotellkostnader.
Kort om utbildningen och dess mÄl
MÄlet med utbildningen Àr att handledaren utvecklar sin förmÄga att verka som handledare. Handledarutbildningen ska ge deltagarna möjlighet att utveckla sÄvÀl kunskaper vÀsentliga för förmÄgan att leda kollegialt lÀrande inom sprÄk-, lÀs-, skrivutveckling och/eller matematikutveckling, med fokus pÄ undervisningen, som kunskaper om kompetensutvecklingsmodellen och didaktiskt innehÄll, med koppling till innehÄllet i modulerna.
LĂ€rportalen (Skolverkets webbplats)
MĂ„lgrupp
Utbildningen, som inte Àr poÀnggivande, erbjuds de legitimerade lÀrare och förskollÀrare som huvudmannen utsett och som erhÄller statsbidrag av Skolverket för att verka som handledare under lÀsÄret 2024/2025
Förordning om statsbidrag för handledare i sprÄk-, lÀs- och skrivutveckling (pdf)
Ansökan och anmÀlan
Ansökan och antagning till utbildningen sker i samband med att huvudmÀnnen ansöker om statsbidrag under perioden 15 mars till 2 april 2024. LÀs mer om statsbidrag pÄ Skolverkets webbplats.
Ansökan och anmÀlan (Skolverkets webbplats)
Omfattning
Utbildningen för LÀslyftet i förskolan pÄgÄr frÄn september 2024 till maj 2025. Handledarna och deras rektorer bjuds in till att delta vid en av de inledande konferenserna. Datum och orter: 28 augusti 2024 i Göteborg och den 30 augusti 2024 i Stockholm
Handledarutbildningen bestĂ„r av totalt Ă„tta heldagar fördelade pĂ„ fem tillfĂ€llen. Sex av dagarna genomförs pĂ„ distans (digitalt verktyg â Zoom) och tvĂ„ dagar hĂ„lls pĂ„ plats pĂ„ universitet i Malmö. Mellan tillfĂ€llena kan det förekomma att du ska göra uppgifter i begrĂ€nsad omfattning, exempelvis inlĂ€sning och enklare dokumentation. Utbildningen genomförs parallellt med att du handleder kollegialt lĂ€rande i LĂ€slyftet.
Kontakt
Som rektor eller representant för huvudmannen Àr du vÀlkommen att kontakta Lars Jennfors som Àr projektledare pÄ Centrum för samverkan och samordning.
Handledarutbildning inom kompetensutvecklingsinsatsen Utveckla språk- och matematikundervisningen i förskolan läsåret 24/25
Information om innehĂ„llet â Utveckla sprĂ„k- och matematikundervisningen i förskolan:
VÀlkommen att söka till handledarutbildning inom Utveckla sprÄk- och matematikundervisningen! För dig som deltar med statsbidrag erbjuds en Ätta dagars utbildning i att leda kollegialt lÀrande.
Utbildningen för lĂ€sĂ„r 2024/2025 kommer att pĂ„gĂ„ frĂ„n september 2024 till maj 2025 fördelat pĂ„ fem kurstillfĂ€llen (1â2 dagar). Utbildningen Ă€r kostnadsfri, förutom eventuella rese- och hotellkostnader.
Kort om utbildningen och dess mÄl
MÄlet med utbildningen Àr att handledaren utvecklar sin förmÄga att verka som handledare. Handledarutbildningen ska ge deltagarna möjlighet att utveckla sÄvÀl kunskaper vÀsentliga för förmÄgan att leda kollegialt lÀrande inom sprÄk-, lÀs-, skrivutveckling och/eller matematikutveckling, med fokus pÄ undervisningen, som kunskaper om kompetensutvecklingsmodellen och didaktiskt innehÄll, med koppling till innehÄllet i modulerna.
LĂ€rportalen (Skolverkets webbplats)
MĂ„lgrupp
Utbildningen, som inte Àr poÀnggivande, erbjuds de legitimerade förskollÀrare som huvudmannen utsett och som erhÄller statsbidrag av Skolverket för att verka som handledare under lÀsÄret 2024/2025.
Förordning om statsbidrag för handledare i sprÄk-, lÀs- och skrivutveckling (pdf)
AnmÀlan
Sök statsbidrag för förskoleklassen den 15 januariâ15 februari 2024. Ansökan och antagning till utbildningen sker i samband med att huvudmĂ€nnen ansöker om statsbidrag. LĂ€s mer om statsbidrag pĂ„ Skolverkets webbplats.
Statsbidrag för LÀslyftet 2024/25 (Skolverkets webbplats)
Omfattning
Utbildningen för LÀslyftet i förskolan pÄgÄr frÄn september 2024 till maj 2025. Handledarna och deras rektorer bjuds in till att delta vid en av de inledande konferenserna. Datum och orter: den 28 augusti 2024 i Göteborg och den 30 augusti 2024 i Stockholm
Handledarutbildningen bestĂ„r av totalt Ă„tta heldagar fördelade pĂ„ fem tillfĂ€llen. Sex av dagarna genomförs pĂ„ distans (digitalt verktyg â Zoom) och tvĂ„ dagar hĂ„lls pĂ„ plats pĂ„ universitet i Malmö. Mellan tillfĂ€llena kan det förekomma att du ska göra uppgifter i begrĂ€nsad omfattning, exempelvis inlĂ€sning och enklare dokumentation. Utbildningen genomförs parallellt med att du handleder kollegialt lĂ€rande i LĂ€slyftet.
Kontakt
Som rektor eller representant för huvudmannen Àr du vÀlkommen att kontakta Lars Jennfors som Àr projektledare pÄ Centrum för samverkan och samordning (CeSam) Malmö universitet.
Kommunförlagda förskolekurser
Under 2024 finns flera möjligheten att lÀra tillsammans med kollegor och öka kompetensen inom viktiga omrÄden i förskolan.
I samarbete med Skolverket kan Malmö universitet erbjuda kommunförlagda utbildningar för personal i förskolan. Utbildningarna organiseras i form av kommunförlagda kurser omfattande 7,5 hp.
Kurserna som Àr kostnadsfria bestÄr av förelÀsningar, litteraturstudier, seminarier samt verksamhetsanknutna uppgifter mellan trÀffarna. Kurserna fanns tidigare inom Förskolelyftet.
HuvudmÀn som vill anordna en kurs för sina anstÀllda Àr vÀlkomna att kontakta universitetet genom projektledare nedan. I samrÄd kommer vi överens om startdatum, studietakt och antal deltagare för kursen.
Det finns sju kurser som riktar sig till personal inom olika omrÄden. De tre kurserna som Àr aktuella för 2024 Àr:
- Matematikdidaktik i förskolan (ny kurs)
- Utmana och stödja varje barns utveckling och lÀrande i förskolan.
- FlersprÄkighet och interkulturalitet i förskolan
För mer information, se Skolverkets webbplats.
Förskolekurser i kommunen (Skolverkets webbplats)
Kontaktperson pÄ Malmö universitet
Kurser för förskollärare som undervisar i förskoleklass (matematik och svenska), 15 hp
Centrum för samverkan och samordning erbjuder höstterminen 2024âvĂ„rterminen 2025 tvĂ„ nya kurser för dig som Ă€r förskollĂ€rare och undervisar i förskoleklass. En kurs Ă€r riktad mot lĂ€s- och skrivinlĂ€rning och en mot matematikinlĂ€rning. Kurserna ges pĂ„ uppdrag av Skolverket.
AnmÀlan Àr öppen till 15 april.
- MatematikinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass, 15 hp
- LÀs- och skrivinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass, 15 hp
Blankett för huvudmannens godkÀnnande
Utbildning för förskollÀrare i förskoleklass (Skolverkets webbplats)
Syfte med kurserna
Kurserna ska stĂ€rka förskollĂ€rarnas kompetens att undervisa i en eventuellt kommande 10-Ă„rig grundskola samt att utjĂ€mna skillnaden mellan din förskollĂ€rarutbildning och grundlĂ€rarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans Ă„rskurs 1â3 avseende grundlĂ€ggande lĂ€s-, skriv- och matematikinlĂ€rning.
Kursplaner
Kursplan: MatematikinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass
Kursplan: LÀs- och skrivinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass
DÀrför ska du delta
- StÀrk dina elevers lÀrande
- Höj din kompetens och öka dina karriÀrmöjligheter
- Bli tryggare i din yrkesroll
MĂ„lgrupp
Personer med förskollÀrarexamen som Àr anstÀllda för undervisning i förskoleklassen. Huvudmans godkÀnnande krÀvs och intygas via en sÀrskild blankett som bifogas ansökan. Inom kort kommer blankett för huvudmannens godkÀnnande finnas tillgÀnglig hÀr.
Studietakt och undervisningsform
Kurserna Àr bÄda 15 högskolepoÀng och ges pÄ kvartsfart med sju utbildningsdagar förlagda över vÄr- och höstterminen 2024. Utbildningarna ges pÄ distans förlagda som fjÀrrundervisning, vilket innebÀr lÀrarledda utbildningsdagar som genomförs digitalt i realtid. De övriga distansinslagen bygger pÄ arbete via en webbaserad lÀrplattform.
Datum för fjÀrrundervisning via Zoom
MatematikinlÀrning
ht 24: 16/9, 14/10 och 2/12
vt 25: 20/1, 4/3, 7/4 och 12/5
LÀs- och skrivinlÀrning
ht 24: 10/9, 29/10, 10/12 och 15/1
vt 25: 25/2, 8/4 och 20/5
Statsbidrag
Du kan fÄ 80 procent av lönebortfallet för den tid du studerar i stÀllet för arbetar. Det Àr huvudmannen som ansöker om statsbidrag. Studierna Àr inte studiemedelsberÀttigade. Skolverket kommer att publicera mer information om statsbidrag pÄ sin hemsida.
Ăvrig information kopplat till en eventuell 10-Ă„rig grundskola
En statlig utredning arbetar med att ta fram förslag pÄ hur grundskolan kan göras tioÄrig med förskoleklassen som den nya Ärskurs 1. Utredningen ska bland annat redovisa förslag pÄ vilka behörighetskrav som ska gÀlla för lÀrare som ska bedriva undervisning i den föreslagna nya första Ärskursen och vilken fortbildning och kompetensutveckling som bör genomföras för förskollÀrare och lÀrare.
 LÀs mer om utredningen En tioÄrig grundskola
Validering för tillgodorÀknande
Information till dig som tÀnker söka Skolverkets uppdragsutbildning som riktar sig till förskollÀrare som undervisar i förskoleklass, start ht 24 (MatematikinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass 15 hp, eller LÀs- och skrivinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass, 15 hp).
Ansökan om validering för tillgodorĂ€kning Ă€r aktuell först efter att du har antagits till en kurs samt att du har registrerat dig i kursen.Â
LÀrarlyftet vid Malmö universitet
Har du övriga frÄgor om kurserna?
Mentorsutbildning för en kvalitativ introduktionsperiod läsåret 2024/25, 7,5 hp
Centrum för samverkan och samordning(CeSam) pÄ Malmö universitet erbjuder kursen Mentorsutbildning för en kvalitativ introduktionsperiod som ingÄr i det kommande nationella professionsprogrammet för lÀrare och förskollÀrare.
Syfte och innehÄll
Syftet Àr att genom en statlig mentorsutbildning ge erfarna lÀrare och förskollÀrare kompetens att utföra sitt mentorskap för nyexaminerade lÀrare och förskollÀrare. Mentorsutbildningen ska Àven ge stöd till mentorer sÄ att de kan uppfylla de krav som stÀlls i enlighet med styrdokumenten kring lÀrares introduktionsÄr.
Kursen syftar till att deltagaren ska fördjupa sina kunskaper i olika handlednings- och samtalsmodeller och hur de kan anvÀndas i handledning för att kunna utföra mentorskap för nyexaminerade lÀrare och förskollÀrare.
Kursen behandlar och problematiserar olika handledningsmodellers funktion och villkor för professionsutveckling som en mentor kan stöta pÄ i handledning med en nyexaminerad lÀrarkollega. I relation till olika handledningssituationer behandlas yrkesetik, skolkulturer och andra sociala och kulturella pÄverkansfaktorer. Kursen belyser Àven hur yrkeskompetens kan identifieras för att stödja nyutbildade lÀrares professionsutveckling.
MĂ„lgrupp
Mentorsutbildningen för en kvalitativ introduktionsperiod förbereder dig för uppdraget som mentor Ät nyutexaminerade kollegor. Utbildningen riktar sig till dig som legitimerade och erfarna förskollÀrare och lÀrare som ska verka som mentorer för nyutexaminerade kollegor under deras introduktionsperiod i; förskola, förskoleklass, grundskola, grundsÀrskola, specialskola, gymnasieskola, gymnasiesÀrskola, kommunal vuxenutbildning eller fritidshem.
Studietakt och undervisningsform
Kursen omfattar 7,5 högskolepoÀng och gÄr pÄ Ättondelsfart. Kurserna ges under fyra utbildningstillfÀllen (eftermiddagar) förlagda över höstterminen 2024 och vÄrterminen 2025. Utbildningen ges pÄ distans som fjÀrrundervisning, vilket innebÀr lÀrarledda utbildningsdagar som genomförs digitalt i realtid. De övriga distansinslagen bygger pÄ arbete via en webbaserad lÀrplattform. Datum meddelas inom kort.
Kostnad
Kursen ges pÄ uppdrag av Skolverket och Àr kostnadsfri.
Datum för kurstrÀffar
Publiceras inom kort
Ansökan
AnmÀlan till utbildningsstart ht-24 öppnar den 9 april 2024 och görs pÄ Skolverkets webbplats.
Mentorsutbildning för en kvalitativ introduktionsperiod - Skolverkets webbplats
Kontaktperson
Hantering av personuppgifter
Genom din ansökan kommer Malmö universitet att samla in personuppgifter för att kunna behandla din ansökan. Detta görs som en del av vÄrt myndighetsuppdrag som universitet och syftar till att möjliggöra att kursdeltagaren kan antas, och mÄlgruppsgranskas. De personuppgifter som samlas in Àr namn, personnummer, kontaktuppgifter i form av e-postadress, telefonnummer samt arbetsplats. Uppgifterna bevaras i Ladok eller sparas vid Malmö universitet under tvÄ Är efter avslutad kurs. Du kan ta del av det som registrerats om dig genom att kontakta projektansvarig (Lars.Jennfors@mau.se). Har du synpunkter pÄ behandlingen av personuppgifter kan du vÀnda dig till universitetets dataskyddsombud (dataskyddsombud@mau.se). KlagomÄl som inte kan lösas tillsammans med Malmö universitet kan lÀmnas till Integritetsskyddsmyndigheten.
Läsfrämjande åtgärder och litteraturdidaktik ur ett andraspråksperspektiv, 7,5 hp
Har ni behov av att arbeta med LÀsfrÀmjande ÄtgÀrder i er verksamhet?
Litteraturundervisningen, lÀsande och lÀrande inom svenska som andrasprÄk Àr ett aktuellt omrÄde för mÄnga lÀrare och i Lgr-22 Àr mÄlen om lÀsning av skönlitteratur vara alltmer lika svenskÀmnets. Det aktualiserar frÄgor om hur vi kan göra eleverna engagerade i lÀsning och hur undervisningen kan fÄnga och bearbeta lÀsning i klassrumsarbetet? Hur kan skönlitteratur anvÀndas sÄ att en sprÄk- och kunskapsutveckling frÀmjas?
InnehĂ„llet i lĂ€sfrĂ€mjande Ă„tgĂ€rder vĂ€nder sig framför allt till lĂ€rare inom Ă€mnet svenska som andrasprĂ„k verksamma pĂ„ högstadiet, gymnasiet inklusive sprĂ„kintroduktion samt kommunal vuxenutbildning. Ăven undervisande lĂ€rare i Ă€mnet svenska.
Om kursen
I kursen behandlas bÄde konkreta undervisningsexempel i arbete med skönlitteratur i heterogena klassrum och resonerar kring teoretiska perspektiv pÄ lÀsande och lÀrande. SÀrskild uppmÀrksamhet Àgnas Ät lÀrarens viktiga roll i valet av texter, arbetsformer och i relationen till eleverna. MÄlet Àr att skapa en trygg arena som ger utrymme för en mÄngfald av engagerade röster och kritisk reflektion.
Kontakta Centrum för samverkan för mer information om hur vi skulle kunna skrĂ€ddarsy uppdragsutbildningen utifrĂ„n era behov. Förslagsvis kan utbildningen förlĂ€ggs till tvĂ„ terminer och genomföras som en kombination av distansutbildning och utbildningstillfĂ€llen lokalt hos er eller pĂ„ universitetet.Â
Tala om framtiden â om normer i vägledning och undervisning
Syfte
Syftet med uppdraget Àr att via fortbildning stÀrka studie- och yrkesvÀgledare och lÀrares kunskap och medvetenhet om normer i karriÀrfrÄgor och inför val av gymnasieprogram, studier, yrke och framtid. Den ska stimulera deltagarna till att utveckla en mer normmedveten vÀgledning och undervisning för att kunna bidra till fler jÀmstÀllda studie- och yrkesval.
InnehÄll
Hur talar vi om framtiden med en större normmedvetenhet? Med avstamp i sĂ„vĂ€l styrdokument som Agenda 2030 varvar kursen inslag av förelĂ€sningar med diskussioner och verksamhetsnĂ€ra övningar. I kursen diskuteras och problematiseras hur vi genom att utveckla kunskaper och förstĂ„else för egna vĂ€rderingar pĂ„verkar elevernas tankar om framtiden och vad de tĂ€nker Ă€r âdet goda livetâ. De metodiska delarna i kursen syftar till att inspirera och ge redskap att kunna arbeta vidare i den egna verksamheten med elevers förestĂ€llningar om utbildningar och yrken och hur dessa kan utmanas.
Kurs 1: 11 april 13.00 â 16.00, 12 april 09.00 â 12.00 och 16 maj 09-12.00 eller 17 maj 13.00-16.00 (Uppföljning). UppföljningstillfĂ€llet sker i halvgrupp dĂ€r man deltar vid ett av tillfĂ€llena.
Kurs 2: Ht 24 AnmĂ€lan efter sommaren. Ănnu ej faststĂ€llda datum.
Kursen ges digitalt med undervisning i realtid.
MĂ„lgrupp
Studie- och yrkesvÀgledare och lÀrare i grund- och gymnasieskolan, inklusive introduktionsprogrammen.
AnmÀlan Àr stÀngd.
VÀlkomstbrev till antagna skickas ut senast vecka 14. Eventuella reservintag görs ocksÄ dÄ.
Systematiskt utvecklingsarbete för förstelärare, 15 hp
Anordna kursen lokalt hos er pÄ din skola eller i samverkan med flera skolor hos huvudmannen. InnehÄllet behandlar bÄde teori och praktik inom systematiskt utvecklingsarbete med utgÄngspunkt i aktionsforskning och kollegialt lÀrande.
Kontakta Centrum för samverkan och samordning för mer information om hur man skulle kunna skrĂ€ddarsy uppdragsutbildningen utifrĂ„n era behov. Förslagsvis kan utbildningen förlĂ€ggs till fyra terminer och genomföras som en kombination av distansutbildning och utbildningstillfĂ€llen lokalt hos er eller pĂ„ universitetet.Â
UtbildningstillfÀllena bestÄr av förelÀsningar samt grupphandledning. Deltagarna arbetar med modeller och teorier för systematiskt utvecklingsarbete och kollegialt lÀrande. Det vetenskapliga förhÄllningssÀttet genomsyrar hela kursen och ni planerar och genomför praktiknÀra utvecklingsarbete i er egen verksamhet.
Utveckla förskolan â Gör plats för rörelse!
17 oktober 2024, Orkanen, Malmö universitet
VÀlkomna till den Ärliga konferensen Utveckla förskolan, denna gÄng med temat rörelse!
Under konferensen fÄr du ta del av förelÀsningar om aktuell forskning frÄn flera olika kunskapsfÀlt. Du fÄr Àven ta del av seminarier med praktiknÀra exempel frÄn Naturskolan i Lund och förskolor i Malmö, Skurup och Trelleborg, dÀr yrkesverksamma berÀttar om hur de arbetar för att stimulera rörelse i förskolans vardag. I programmet för dagen ingÄr givetvis Àven enkla och uppiggande rörelsepauser.
Konferensen arrangeras i samverkan mellan Malmö universitet, Malmö stads förskoleförvaltning och FoU skola â SkĂ„nes kommuner.
FörelÀsare:
Jan-Eric Ekberg â Perspektiv pĂ„ rörelse i förskolan
Jan-Eric Àr doktor i idrottsvetenskap vid Malmö universitet och forskar bland annat kring undervisning i rörelse i förskolan och hur rörelse behandlas i policy-dokument för förskola och förskollÀrarutbildning i olika lÀnder.
Maria Howding â Utemiljön som plats för lek, lĂ€rande och rörelse i förskolan
Om att ta utgÄngspunkt i ett utomhuspedagogiskt förhÄllningssÀtt och anvÀnda utemiljön som plats för lek, lÀrande och rörelse i förskolan. Maria Àr förskollÀrare samt adjunkt och doktorand vid Institutionen för Idrottsvetenskap pÄ Malmö universitet.
Mikael Derakhti â Att frĂ€mja rörelse, lek och utforskande genom berikande miljöer i förskolan
Mikael Àr doktorand i forskarskolan HÄllbar rörelseutbildning i förskolor och skolor som syftar till att öka kunskapen kring de pedagogiska utmaningarna kring uppdraget att erbjuda daglig rörelse för barn och elever i förskolor och skolor.
Lisa Hellström â HĂ€lsans plats i förskola och skola
Lisa Àr fil dr i folkhÀlsovetenskap, docent i utbildningsvetenskap, universitetslektor och forskningsledare vid institutionen för Skolutveckling och ledarskap vid Malmö universitet.
Henriette Stahle â Alla barn har rĂ€tt till bĂ€sta möjliga hĂ€lsa â tips, inspiration och konkreta verktyg för att nĂ„ dit
Henriette Àr omrÄdesansvarig för förskola inom Generation Pep, en icke vinstdriven organisation som arbetar för att alla barn och unga ska vilja och fÄ möjlighet att leva ett aktivt och hÀlsosamt liv.
Bra att veta
Konferensen arrangeras i samverkan mellan Malmö universitet, Malmö stads förskoleförvaltning och FoU skola â SkĂ„nes kommuner.
I konferensavgiften pÄ 600 kr ingÄr Àven vegetarisk lunch samt fika!
Obs! Om du tillhör Malmö stad ska du i första hand vÀnda dig till din rektor för att anmÀla dig.
För mer information, kontakta ansvarig projektledare Lars Jennfors
Workshops med dynamiska matematikprogram i undervisningen (GeoGebra) ht 24
VÀlkommen att utveckla dina kunskaper inom matematikdidaktik, vid anvÀndningen av digitala verktyg i matematikundervisningen, med sÀrskilt fokus pÄ dynamiska matematikprogram.
Som kursdeltagare erbjuds du att utveckla sina kunskaper och fĂ€rdigheter i anvĂ€ndning av dynamiska matematikprogram i undervisningen utifrĂ„n lĂ€randemĂ„len i modulerna "Dynamiska matematikprogram i undervisningen, Ă„k 7â9" och "Dynamiska matematikprogram i undervisningen, gymnasiet".
Utbildningen ges pÄ plats pÄ Malmö universitet
PĂ„ uppdrag av Skolverket erbjuder Malmö universitet en workshopserie. Serien omfattar sex trĂ€ffar pĂ„ Malmö universitet om 2â3 timmar förlagda till sen eftermiddag. Utbildningen Ă€r kostnadsfri.
LÀrandemÄl
Deltagarna introduceras i grunderna i GeoGebra. Deltagarna fÄr Àven reflektera över det egna behovet av stöd i anvÀndande av digitala verktyg i matematikundervisning. Detta innefattar bÄde praktiskt och didaktiskt stöd vid anvÀndning av GeoGebra i matematikundervisningen.
InnehÄll, arbetsformer och genomförande
Workshopserien bestĂ„r av introduktion, genomgĂ„ngar, gruppdiskussioner, praktiska övningar och utvĂ€rdering. LĂ€rosĂ€tet utgĂ„r frĂ„n moduler som kursdeltagarna parallellt med workshopserien genomför pĂ„ LĂ€rportalen (Skolverket):Â
- Dynamiska matematikprogram i undervisningen, Ă„k 7â9, eller
- Dynamiska matematikprogram i undervisningen, gymnasiet
Workshopserierna ger lÀrare hjÀlp och stöd vid genomförande av modulen samt till kollegialt lÀrande vid anvÀndning av digitala verktyg i matematikundervisningen.
AnmÀlan
MĂ„lgrupp
Workshopserien riktar sig till lĂ€rare som undervisar i matematik i Ă„rskurserna 7â9 och/eller i gymnasieskolan samt motsvarande skolformer inom vuxenutbildningen.
Förkunskaper
Deltagarna ska vara verksamma lÀrare, men behöver inte vara behöriga matematiklÀrare. Workshopserien Àr öppen för lÀrare i andra Àmnen eller andra skolformer, i mÄn av plats. Inga förkunskaper krÀvs.
Datum för utbildningstillfÀllen hösten 2024
- 3 september kl. 15â18
- 17 september kl. 15â17
- 2 oktober kl. 15â17.30
- 22 oktober kl. 15â17.30
- 13 november kl. 15â17.30
- 4 december kl. 15â17.30
Omfattning och studietakt
Den totala omfattningen i tid för att följa en modul och delta i workshoparna berĂ€knas till berĂ€knas till 23â27 timmar för deltagarna (varav workshops 15 timmar).
Kontakt
Kristina Svensson, projektledare
kristina.svensson@mau.se
FristÄende kurser för lÀraryrket
Inom Malmö universitets ordinarie kursutbud finns flera utbildningar som kan vara intressanta och Àr sökbara för dig som Àr yrkesverksam inom förskola och skola.
-
Kurs, Avancerad nivå | 15 hp
Att leda kvalitetsutveckling och kollegialt lärande
2 september 2024 - 8 juni 2025Öppen för anmälan -
Kurs, Grundnivå | 15 hp
Att möta barn och elever i behov av stöd
15 januari 2024 - 2 juni 2024 -
Kurs, Grundnivå | 7.5 hp
Bruka och återbruka i Antropocen? Att utveckla didaktisk kompetens om hållbarhetsfrågor
2 september 2024 - 19 januari 2025Öppen för anmälan -
Kurs, Grundnivå | 7.5 hp
Friluftsliv för lärare
2 september 2024 - 19 januari 2025Öppen för anmälan -
Kurs, Avancerad nivå | 7.5 hp
Handledarutbildning II: Kollega- och studenthandledning i skolverksamhet
2 september 2024 - 8 juni 2025Öppen för anmälan -
Kurs, Grundnivå | 7.5 hp
Historiedidaktik för verksamma lärare
2 september 2024 - 19 januari 2025Öppen för anmälan -
Kurs, Avancerad nivå | 7.5 hp
Lärarrollens komplexitet
15 januari 2024 - 2 juni 2024 -
Kurs, Grundnivå | 15 hp
Läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga barn i ett didaktiskt perspektiv
Flera start- och slutdatum -
Kurs, Grundnivå | 30 hp
Montessoripedagogik I + II
15 januari 2024 - 19 januari 2025 -
Kurs, Grundnivå | 30 hp
Pedagogik: Pedagogik med inriktning mot undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap
2 september 2024 - 8 juni 2025Öppen för anmälan -
Kurs, Grundnivå | 15 hp
Rekryteringsutbildning för blivande rektorer
2 september 2024 - 8 juni 2025Öppen för anmälan -
Kurs, Avancerad nivå | 7.5 hp
Sexologi: Sexualitet och sociala relationer i ett samhälle präglat av migration och superdiversitet
Flera start- och slutdatum -
Kurs, Avancerad nivå | 7.5 hp
Sexologi: Sexualitet, internet och digital kommunikation
Flera start- och slutdatum -
Kurs, Avancerad nivå | 7.5 hp
Sexologi: Sexualupplysning och didaktik kopplat till sexualitetsfrågor
Flera start- och slutdatum -
Kurs, Grundnivå | 15 hp
Specialpedagogiskt förhållningssätt i modersmålsundervisning
2 september 2024 - 19 januari 2025Öppen för anmälan -
Kurs, Grundnivå | 7.5 hp
Svenska som andraspråk för lärare - Att stötta nyanlända elevers grundläggande litteracitetsutveckling
3 juni 2024 - 1 september 2024 -
Kurs, Grundnivå | 15 hp
Svenska som andraspråk för lärare I
2 september 2024 - 19 januari 2025Öppen för anmälan -
Kurs, Grundnivå | 7.5 hp
Utomhuspedagogik för förskolan och de tidiga skolåren
2 september 2024 - 19 januari 2025Öppen för anmälan
PÄgÄende utbildningar
Kurser för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 hp (matematik och svenska) vårterminen 2024 - höstterminen 2024
CeSam (Centrum för samverkan och samordning pĂ„ Malmö universitet erbjuder vĂ„rterminen 2024 â höstterminen 2024 tvĂ„ nya kurser för dig som Ă€r förskollĂ€rare och undervisar i förskoleklass. En kurs Ă€r riktad mot lĂ€s- och skrivinlĂ€rning och en mot matematikinlĂ€rning. Kurserna ges pĂ„ uppdrag av Skolverket.
- MatematikinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass 15 hp (RC416U)
- LÀs- och skrivinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass 15 hp (RC415U)
Skolverkets information om kurserna
Syfte med kurserna
Kurserna ska stĂ€rka förskollĂ€rarnas kompetens att undervisa i en eventuellt kommande 10-Ă„rig grundskola samt att utjĂ€mna skillnaden mellan din förskollĂ€rarutbildning och grundlĂ€rarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans Ă„rskurs 1â3 avseende grundlĂ€ggande lĂ€s-, skriv- och matematikinlĂ€rning.
- Kursplaner: MatematikinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass (RC416U)
- Kursplaner: LÀs- och skrivinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass (RC415U)
DÀrför ska du delta
- StÀrk dina elevers lÀrande
- Höj din kompetens och öka dina karriÀrmöjligheter
- Bli tryggare i din yrkesroll
MĂ„lgrupp
Personer med förskollÀrarexamen som Àr anstÀllda för undervisning i förskoleklassen. Huvudmans godkÀnnande krÀvs och intygas via en sÀrskild blankett som bifogas ansökan. Inom kort kommer blankett för huvudmannens godkÀnnande finnas tillgÀnglig hÀr.
Studietakt och undervisningsform
Kurserna Àr bÄda 15 högskolepoÀng och ges pÄ kvartsfart med sju utbildningsdagar förlagda över vÄrterminen 2024 och höstterminen 2024. Utbildningarna ges pÄ distans förlagda som fjÀrrundervisning, vilket innebÀr lÀrarledda utbildningsdagar som genomförs digitalt i realtid. De övriga distansinslagen bygger pÄ arbete via en webbaserad lÀrplattform.
Datum för fjÀrrundervisning via Zoom
LÀs- och skrivinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass 15 hp
VT 2024: 30/1, 11/3, 16/4, 21/5
HT 2024: 3/9, 15/10, 26/11
MatematikinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass 15 hp
VT 2024: 19/1, 5/3, 12/4 och 17/5
HT 2024: 20/9, 18/10, 6/12
Statsbidrag
Du kan fÄ 80 % av lönebortfallet för den tid du studerar i stÀllet för arbetar. Det Àr huvudmannen som ansöker om statsbidrag. Studierna Àr inte studiemedelsberÀttigade. Skolverket kommer att publicera mer information om statsbidrag pÄ sin hemsida.
Ăvrig informationÂ
En statlig utredning arbetar med att ta fram förslag pÄ hur grundskolan kan göras tioÄrig med förskoleklassen som den nya Ärskurs 1. Utredningen ska bland annat redovisa förslag pÄ vilka behörighetskrav som ska gÀlla för lÀrare som ska bedriva undervisning i den föreslagna nya första Ärskursen och vilken fortbildning och kompetensutveckling som bör genomföras för förskollÀrare och lÀrare.
 Utredningen "En tioÄrig grundskola" (Skolverket)
Validering för tillgodorÀknande
Information till dig som tÀnker söka Skolverkets uppdragsutbildning som riktar sig till förskollÀrare som undervisar i förskoleklass, start vt 23 (MatematikinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass 15 hp, eller LÀs- och skrivinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass 15 hp)
Ansökan om validering för tillgodorĂ€kning Ă€r aktuell först efter att du har antagits till en kurs samt att du har registrerat dig i kursen.Â
 LÀrarlyftet vid Malmö universitet
Har du övriga frÄgor om kurserna?
Att leda och utveckla elevhälsoarbetet â samverkan för en hälsofrämjande skola (7,5 hp) â Fortbildning för rektorer
Syfte
Kursens syfte Àr stÀrka rektorers kunskaper och kompetens att utöva ett pedagogiskt ledarskap i relation till lÀrares undervisning och elevernas möjligheter att nÄ de nationella mÄlen. Det teoretiska och verksamhetsnÀra innehÄllet riktas dÀrför mot att stödja rektors pedagogiska ledarskap. Kursen fokuserar rektors utmaningar i att leda elevhÀlsans arbete, framför allt hur rektor kan frÀmja tvÀrvetenskaplig samverkan i den egna skolan och med omgivande aktörer i ett förebyggande och hÀlsofrÀmjande elevhÀlsoarbete; fÄ elevhÀlsans hÀlsofrÀmjande arbete att hÀnga ihop med helheten; samt skapa förutsÀttningar för elevhÀlsan att arbeta tillsammans med lÀrare och övrig personal mot skolans gemensamma mÄl.
InnehÄll
Med stöd i aktuell forskning och beprövad erfarenhet, ger kursen rektor redskap att analysera, planera och vÀrdera lokalt förbÀttringsarbete med fokus pÄ elevhÀlsans arbete.
Kursen behandlar, problematiserar och söker lösningar pÄ rektors uppdrag att utveckla och stödja lÀrares lÀrande och ledarskap, i syfte att frÀmja samverkan för barns och elevers utveckling och lÀrande. Utbildningen ger rektor verktyg i att tydliggöra roller, arbeta med normer, vÀrderingar och kultur i ett distribuerat ledarskap i syfte att skapa samsyn och utifrÄn olika kompetenser gemensamt arbeta för elevens bÀsta.
Kursen innehÄller Àven moment relaterade till den lagstiftning som styr elevhÀlsan och vad denna lagstiftning innebÀr för det vardagliga elevhÀlsoarbetet.
MÄlgrupp och behörighet
Följande krav ska vara uppfyllda för att fÄ delta i fortbildningen:
- fullgjord befattningsutbildning för rektorer, dvs. Rektorsprogrammet eller den Àldre statliga rektorsutbildningen eller att deltagaren har fÄtt rektors-programmet tillgodorÀknat av ett lÀrosÀte som anordnar sÄdan befattningsutbildning
- arbetat som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion minst ett Är pÄ halvtid eller motsvarande efter befattningsutbildning.
Till mĂ„lgruppen hör Ă€ven skolledare med motsvarande ledningsfunktion som rektor men med annan titel, exempelvis bitrĂ€dande rektorer. De kan delta i fortbildningen i mĂ„n av plats, förutsatt att de uppfyller kraven om fullgjord befattningsutbildning och arbete som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion.Â
KurstillfÀllen
Utbildningen bestÄr av Ätta utbildningsdagar, varav fyra genomförs pÄ plats vid Malmö universitet (2 x 2 heldagar) och övriga trÀffar genomförs pÄ distans via Zoom.
TrĂ€ff 1: 12â13 september pĂ„ Malmö universitet
TrÀff 2: 10 november, digitalt utbildningstillfÀlle
TrÀff 3: 16 januari, digitalt utbildningstillfÀlle
TrÀff 4: 7 mars, digitalt utbildningstillfÀlle
TrÀff 5: 19 april, digitalt utbildningstillfÀlle
TrĂ€ff 6: 7â8 maj pĂ„ Malmö universitet
Kostnad
Kursen ges pÄ uppdrag av Skolverket och Àr kostnadsfri. För huvudmannen tillkommer kostnad för deltagarens kurslitteratur samt eventuellt för logi/frukost i samband med de kurstillfÀllen som genomförs pÄ plats i Malmö.
AnmÀlan
AnmÀlan till kursen görs via Skolverket. Observera att det Àr huvudmannen som anmÀler rektorn till utbildningen. AnmÀlan görs via ett formulÀr och man loggar in med BankID.
AnmÀlan pÄ Skolverkets webbplats
Kursansvarig
Projektledare
Studieadministratör
MÄldokument fortbildning för rektorer
Hantering av personuppgifter
Genom din ansökan kommer Malmö universitet att samla in personuppgifter för att kunna behandla din ansökan. Detta görs som en del av vÄrt myndighetsuppdrag som universitet och syftar till att möjliggöra att kursdeltagaren kan antas, och mÄlgruppsgranskas. De personuppgifter som samlas in Àr namn, personnummer, kontaktuppgifter i form av e-postadress, telefonnummer samt arbetsplats. Uppgifterna bevaras i Ladok eller sparas vid Malmö universitet under tvÄ Är efter avslutad kurs. Du kan ta del av det som registrerats om dig genom att kontakta projektansvarig (anna-lena.mansson@mau.se). Har du synpunkter pÄ behandlingen av personuppgifter kan du vÀnda dig till universitetets dataskyddsombud (dataskyddsombud@mau.se). KlagomÄl som inte kan lösas tillsammans med Malmö universitet kan lÀmnas till Integritetsskyddsmyndigheten.
Introduktion till karriärlärande ht-23
Kursens mÄlgrupp Àr lÀrare och studie- och yrkesvÀgledare som arbetar i grund- och/eller gymnasieskolan. Vi ser gÀrna att flera personer frÄn samma arbetsplats deltar i kursen. Rektor/enhetschef Àr vÀlkommen att anmÀla sig tillsammans med lÀrare och vÀgledare.
Datum och tid för utbildningen: 17/10 kl 13-16 samt 18/10 kl 9-12. UppföljningstillfÀlle 8/11. UppföljningstillfÀllet sker i halvgrupp dÀr man deltar antingen för- eller eftermiddag.
Kursen ges digitalt med undervisning i realtid.
InnehÄll
Kursen syftar till att ge vÀgledare och lÀrare en introduktion till karriÀrlÀrande. Genom ett karriÀrlÀrande, dÀr man lyfter blicken och ser bortom det nÀrmast kommande valet, kan vÀgledare och lÀrare stödja och rusta eleverna i att utveckla sin karriÀrkompetens som ett steg i att förbereda för framtida karriÀrövergÄngar och studie- och karriÀrval. Under kursen behandlas strategier för att hantera Äterkommande val, vad som pÄverkar val och hur man kan förhÄlla sig till detta. Kursen tar sin utgÄngspunkt i praktik men knyter an till forskning och teori. Under dagarna varvas teoribildning och forskning, med praktiska övningar och diskussioner. I tiden mellan trÀffarna har du en uppgift att pröva i din egen verksamhet.
NÄgra tidigare deltagare har sagt att de tar med sig detta frÄn kursen:
Bra blandning mellan teori och âpraktiskaâ övningar att ta med sig och utveckla.
Bra övningar. Koppling till forskning.
Bra övningar som man kan applicera till bÄde lÀrare och för sig sjÀlv.
AnmÀlan stÀngd
Kurser för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 hp (matematik och svenska) höstterminen 2023 - vårterminen 2024
CeSam (Centrum för samverkan) pĂ„ Malmö universitet erbjuder höstterminen 2023 â vĂ„rterminen 2024 tvĂ„ nya kurser för dig som Ă€r förskollĂ€rare och undervisar i förskoleklass. En kurs Ă€r riktad mot lĂ€s- och skrivinlĂ€rning och en mot matematikinlĂ€rning. Kurserna ges pĂ„ uppdrag av Skolverket.
LÀs- och skrivinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass 15 hp (RC415U)
MatematikinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass 15 hp (RC416U)
Syfte med kurserna
Kurserna ska stĂ€rka förskollĂ€rarnas kompetens att undervisa i en eventuellt kommande 10-Ă„rig grundskola samt att utjĂ€mna skillnaden mellan din förskollĂ€rarutbildning och grundlĂ€rarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans Ă„rskurs 1â3 avseende grundlĂ€ggande lĂ€s-, skriv- och matematikinlĂ€rning.
DÀrför ska du delta
- StÀrk dina elevers lÀrande
- Höj din kompetens och öka dina karriÀrmöjligheter
- Bli tryggare i din yrkesroll
MĂ„lgrupp
Personer med förskollÀrarexamen som Àr anstÀllda för undervisning i förskoleklassen. Huvudmans godkÀnnande krÀvs och intygas via en sÀrskild blankett som bifogas ansökan. Inom kort kommer blankett för huvudmannens godkÀnnande finnas tillgÀnglig hÀr.
Studietakt och undervisningsform
Kurserna Àr bÄda 15 högskolepoÀng och ges pÄ kvartsfart med sju utbildningsdagar förlagda över höstterminen 2023 och vÄrterminen 2024. Utbildningarna ges pÄ distans förlagda som fjÀrrundervisning, vilket innebÀr lÀrarledda utbildningsdagar som genomförs digitalt i realtid. De övriga distansinslagen bygger pÄ arbete via en webbaserad lÀrplattform.
Datum för fjÀrrundervisning via Zoom
LÀs- och skrivinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass 15 hp (RC415U)
Ht 2023: 14/9, 17/10, 23/11
Vt 2024: 16/1, 29/2, 11/4, 28/5
MatematikinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass 15 hp (RC416U)
Ht 23: 29/9, 27/10, 8/12
Vt 24: 19/1, 5/3, 12/4, 17/5
Kursen Àr öppen för sen anmÀlan.
- AnmÀl dig hÀr pÄ antagning.se
- Blankett för huvudmannens godkÀnnande
- Skolverkets information om kurserna
Statsbidrag
Du kan fÄ 80 % av lönebortfallet för den tid du studerar i stÀllet för arbetar. Det Àr huvudmannen som ansöker om statsbidrag. Studierna Àr inte studiemedelsberÀttigade. Skolverket kommer att publicera mer information om statsbidrag pÄ sin hemsida.
Ăvrig information kopplat till en eventuell 10-Ă„rig grundskola
En statlig utredning arbetar med att ta fram förslag pÄ hur grundskolan kan göras tioÄrig med förskoleklassen som den nya Ärskurs 1. Utredningen ska bland annat redovisa förslag pÄ vilka behörighetskrav som ska gÀlla för lÀrare som ska bedriva undervisning i den föreslagna nya första Ärskursen och vilken fortbildning och kompetensutveckling som bör genomföras för förskollÀrare och lÀrare.
 LÀs mer hÀr om utredningen En tioÄrig grundskola
Validering
Information till dig som tÀnker söka Skolverkets uppdragsutbildning som riktar sig till förskollÀrare som undervisar i förskoleklass, start ht 23 (MatematikinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass 15 hp, eller LÀs- och skrivinlÀrning för förskollÀrare som undervisar i förskoleklass 15 hp)
Ansökan om validering för tillgodorĂ€kning Ă€r aktuell först efter att du har antagits till en kurs samt att du har registrerat dig i kursen.Â
Har du övriga frÄgor om kurserna?
Mentorsutbildning för en kvalitativ introduktionsperiod läsåret 2023/24, 7,5 hp
Centrum för samverkan (CeSam) pÄ Malmö universitet erbjuder kursen Mentorsutbildning för en kvalitativ introduktionsperiod som ingÄr i det kommande nationella professionsprogrammet för lÀrare och förskollÀrare.
Syfte och innehÄll
Syftet Àr att genom en statlig mentorsutbildning ge erfarna lÀrare och förskollÀrare kompetens att utföra sitt mentorskap för nyexaminerade lÀrare och förskollÀrare. Mentorsutbildningen ska Àven ge stöd till mentorer sÄ att de kan uppfylla de krav som stÀlls i enlighet med styrdokumenten kring lÀrares introduktionsÄr.
Kursen syftar till att deltagaren ska fördjupa sina kunskaper i olika handlednings- och samtalsmodeller och hur de kan anvÀndas i handledning för att kunna utföra mentorskap för nyexaminerade lÀrare och förskollÀrare.
Kursen behandlar och problematiserar olika handledningsmodellers funktion och villkor för professionsutveckling som en mentor kan stöta pÄ i handledning med en nyexaminerad lÀrarkollega. I relation till olika handledningssituationer behandlas yrkesetik, skolkulturer och andra sociala och kulturella pÄverkansfaktorer. Kursen belyser Àven hur yrkeskompetens kan identifieras för att stödja nyutbildade lÀrares professionsutveckling.
MĂ„lgrupp
Mentorsutbildningen för en kvalitativ introduktionsperiod förbereder dig för uppdraget som mentor Ät nyutexaminerade kollegor. Utbildningen riktar sig till dig som legitimerade och erfarna förskollÀrare och lÀrare som ska verka som mentorer för nyutexaminerade kollegor under deras introduktionsperiod i; förskola, förskoleklass, grundskola, grundsÀrskola, specialskola, gymnasieskola, gymnasiesÀrskola, kommunal vuxenutbildning eller fritidshem.
Studietakt och undervisningsform
Kursen omfattar 7,5 högskolepoÀng och gÄr pÄ Ättondelsfart. Kurserna ges under fyra utbildningstillfÀllen (eftermiddagar) förlagda över höstterminen 2023 och vÄrterminen 2024. Utbildningen ges pÄ distans som fjÀrrundervisning, vilket innebÀr lÀrarledda utbildningsdagar som genomförs digitalt i realtid. De övriga distansinslagen bygger pÄ arbete via en webbaserad lÀrplattform. Datum meddelas inom kort.
Kostnad
Kursen ges pÄ uppdrag av Skolverket och Àr kostnadsfri.
Datum för kurstrÀffar
Ht 23: 18/9, 28/11
Vt 24: 28/2, 23/5
Ansökan
Kursen Àr nu fullbelagd.
Kontaktperson
Kursplan
Hantering av personuppgifter
Genom din ansökan kommer Malmö universitet att samla in personuppgifter för att kunna behandla din ansökan. Detta görs som en del av vÄrt myndighetsuppdrag som universitet och syftar till att möjliggöra att kursdeltagaren kan antas, och mÄlgruppsgranskas. De personuppgifter som samlas in Àr namn, personnummer, kontaktuppgifter i form av e-postadress, telefonnummer samt arbetsplats. Uppgifterna bevaras i Ladok eller sparas vid Malmö universitet under tvÄ Är efter avslutad kurs. Du kan ta del av det som registrerats om dig genom att kontakta projektansvarig (Lars.Jennfors@mau.se). Har du synpunkter pÄ behandlingen av personuppgifter kan du vÀnda dig till universitetets dataskyddsombud (dataskyddsombud@mau.se). KlagomÄl som inte kan lösas tillsammans med Malmö universitet kan lÀmnas till Integritetsskyddsmyndigheten.
Handledarutbildning 2023/24 â Läslyftet i förskolan
VÀlkommen att söka till handledarutbildning inom LÀslyftet i förskolan! För dig som deltar med statsbidrag erbjuds en Ätta dagars utbildning i att leda kollegialt lÀrande inom LÀslyftet. Deltagarna fÄr förelÀsningar om handledning och sprÄk-, lÀs- och skrivutveckling. Det ingÄr ocksÄ gruppdiskussioner samt praktiska övningar i att leda kollegialt lÀrande.
Utbildningen för lÀsÄr 23/24 kommer att pÄgÄ frÄn maj 2023 till april 2024 fördelat pÄ fem kurstillfÀllen (1-2 dagar). Utbildningen Àr kostnadsfri, förutom eventuella rese- och hotellkostnader.
Kort om utbildningen och dess mÄl
VÀlkommen till utbildning av handledare som har till uppgift att handleda grupper av förskollÀrare i sprÄk-, lÀs- och skrivutveckling. Det Àr huvudmannen (din kommun eller styrelsen för en fristÄende skola) som utser de handledare som erbjuds en utbildningsplats.
MÄlet med utbildningen Àr att handledaren utvecklar sin förmÄga att verka som handledare inom LÀslyftet. Handledarutbildningen ska ge deltagarna möjlighet att utveckla sÄvÀl kunskaper vÀsentliga för förmÄgan att leda kollegialt lÀrande inom LÀslyftet, som kunskaper om kompetensutvecklingsmodellen och det lÀs- och skrivdidaktiska innehÄllet i modulerna.
Du som blir utsedd av din huvudman att gÄ handledarutbildningen inom LÀslyftet erbjuds en utbildning vid Malmö universitet. Utbildningen bestÄr av en kombination av förelÀsningar om handledning i kollegialt lÀrande och sprÄk-, lÀs- och skrivutveckling, gruppdiskussioner samt praktiska övningar i att leda kollegiala samtal.
Utbildningen Àr kostnadsfri och kommer att genomföras med digitala trÀffar förutom tvÄ dagar förlagda pÄ plats pÄ Malmö universitet. Vid tvÄdagarstillfÀllet ingÄr lunch och fika och Àven en enklare middag pÄ kvÀllen (dag 1). Kostnader för eventuella resor och hotell ingÄr ej. Mer information om utbildningen fÄr du av Malmö universitet inför starten.
Mer information: LÀslyftet i förskolan - Skolverket
MĂ„lgrupp
Fortbildningen vÀnder sig till legitimerade förskollÀrare. Utbildningen, som inte Àr poÀnggivande, erbjuds de legitimerade förskollÀrare som huvudmannen utsett och som erhÄller statsbidrag av Skolverket för att verka som handledare inom LÀslyftet under lÀsÄret 23/24.
Varje huvudman som beviljas statsbidrag kommer att tilldelas ett antal handledare och utbildningsplatser. Det Àr alltsÄ huvudmannen som avgör vem som ska anmÀlas till handledarutbildningen. I sitt val av handledare mÄste huvudmannen ta hÀnsyn till de krav som stÀlls i Förordningen (2015:42) statsbidrag för handledare i lÀs- och skrivutveckling:
Förordning (2015:42) om statsbidrag för handledare i sprÄk-, lÀs- och skrivutveckling
Ansökan och anmÀlan
Sök statsbidrag för förskoleklassen 15 januari - 15 februari 2023. Ansökan och antagning till utbildningen sker i samband med att huvudmÀnnen ansöker om statsbidrag. LÀs mer om statsbidrag hÀr:
Statsbidrag för LÀslyftet 2023/24 - Skolverket
Ă tta dagars utbildning
Utbildningen för LÀslyftet i förskolan pÄgÄr frÄn maj 2023 till april 2024. Skolverket planerar att anordna en inledande konferens i början av maj 2023. Handledarna och deras rektorer bjuds in till att delta. Datum och orter: 4 maj, Radisson Blu Scandinavia, Göteborg eller 9 maj, Nalen, Stockholm
Handledarutbildningen bestĂ„r av totalt Ă„tta heldagar fördelade pĂ„ fem tillfĂ€llen. Sex av dagarna genomförs pĂ„ distans (digitalt verktyg â Zoom) och tvĂ„ dagar hĂ„lls pĂ„ plats pĂ„ universitet i Malmö. Mellan tillfĂ€llena kan det förekomma att du ska göra uppgifter i begrĂ€nsad omfattning, exempelvis inlĂ€sning och enklare dokumentation. Utbildningen genomförs parallellt med att du handleder kollegialt lĂ€rande i LĂ€slyftet.
Kontakt
Som rektor eller representant för huvudmannen Àr du vÀlkommen att kontakta Lars Jennfors som Àr projektledare pÄ Centrum för samverkan (CeSam) Malmö universitet.
Handledarutbildning 2023/24 â Läslyftet i förskoleklassen och lågstadiet
VÀlkommen att söka till handledarutbildning inom LÀslyftet i förskoleklassen och lÄgstadiet! För dig som deltar med statsbidrag erbjuds en Ätta dagars utbildning i att leda kollegialt lÀrande inom LÀslyftet. Deltagarna fÄr förelÀsningar om handledning och sprÄk-, lÀs- och skrivutveckling. Det ingÄr ocksÄ gruppdiskussioner samt praktiska övningar i att leda kollegialt lÀrande.
Utbildningen för lÀsÄr 23/24 kommer att pÄgÄ frÄn maj 2023 till april 2024 fördelat pÄ fem kurstillfÀllen (1-2 dagar). Utbildningen Àr kostnadsfri, förutom eventuella rese- och hotellkostnader.
Kort om utbildningen och dess mÄl
VÀlkommen till utbildning av handledare som har till uppgift att handleda grupper av förskollÀrare och lÀrare i förskoleklass och lÀrare i lÄgstadiet samt skolbibliotekarier i sprÄk-, lÀs- och skrivutveckling. Det Àr huvudmannen (din kommun eller styrelsen för en fristÄende skola) som utser de handledare som erbjuds en utbildningsplats.
MÄlet med utbildningen Àr att handledaren utvecklar sin förmÄga att verka som handledare inom LÀslyftet. Handledarutbildningen ska ge deltagarna möjlighet att utveckla sÄvÀl kunskaper vÀsentliga för förmÄgan att leda kollegialt lÀrande inom LÀslyftet, som kunskaper om kompetensutvecklingsmodellen och det lÀs- och skrivdidaktiska innehÄllet i modulerna.
Du som blir utsedd av din huvudman att gÄ handledarutbildningen inom LÀslyftet erbjuds en utbildning vid Malmö universitet. Utbildningen bestÄr av en kombination av förelÀsningar om handledning i kollegialt lÀrande och sprÄk-, lÀs- och skrivutveckling, gruppdiskussioner samt praktiska övningar i att leda kollegiala samtal.
Utbildningen Àr kostnadsfri och kommer att genomföras med digitala trÀffar förutom tvÄ dagar förlagda pÄ plats pÄ Malmö universitet. Vid tvÄdagarstillfÀllet ingÄr lunch och fika och Àven en enklare middag pÄ kvÀllen (dag 1). Kostnader för eventuella resor och hotell ingÄr ej. Mer information om utbildningen fÄr du av Malmö universitet inför starten.
Mer information: LĂ€slyftet i skolan - Skolverket
MĂ„lgrupp
Fortbildningen vÀnder sig till förskollÀrare och lÀrare i förskoleklassen och lÄgstadiet i grundskola, grundsÀrskola, sameskola och specialskola samt till skolbibliotekarier. Utbildningen, som inte Àr poÀnggivande, erbjuds de legitimerade lÀrare och förskollÀrare som huvudmannen utsett och som erhÄller statsbidrag av Skolverket för att verka som handledare inom LÀslyftet under lÀsÄret 23/24.
Varje huvudman som beviljas statsbidrag kommer att tilldelas ett antal handledare och utbildningsplatser. Det Ă€r alltsĂ„ huvudmannen som avgör vem som ska anmĂ€las till handledarutbildningen. I sitt val av handledare mĂ„ste huvudmannen ta hĂ€nsyn till de krav som stĂ€lls i Förordningen (2015:42) statsbidrag för handledare i lĂ€s- och skrivutveckling.Â
Ansökan och anmÀlan
Sök statsbidrag för förskoleklassen och lÄgstadiet 15 januari - 15 februari 2023. Ansökan och antagning till utbildningen sker i samband med att huvudmÀnnen ansöker om statsbidrag. LÀs mer om statsbidrag hÀr:
Statsbidrag för LÀslyftet i skolan 2023/24 - Skolverket
Ă tta dagars utbildning
Utbildningen för LÀslyftet i förskoleklassen och lÄgstadiet pÄgÄr frÄn maj 2023 till april 2024. Skolverket planerar att anordna en inledande konferens i början av maj 2023. Handledarna och deras rektorer bjuds in till att delta. Utbildningen bestÄr av totalt Ätta heldagar fördelade pÄ fem tillfÀllen. Sex av dagarna genomförs pÄ distans och tvÄ dagar hÄlls pÄ plats pÄ universitet i Malmö. Mellan tillfÀllena kan det förekomma att du ska göra uppgifter i begrÀnsad omfattning, exempelvis inlÀsning och enklare dokumentation. Utbildningen genomförs parallellt med att du handleder kollegialt lÀrande i LÀslyftet.
Kontakt
Som rektor eller representant för huvudmannen Àr du vÀlkommen att kontakta Lars Jennfors som Àr projektledare pÄ Centrum för samverkan (CeSam) Malmö universitet.
Ăvriga utbildningar
HÀr hittar du fler exempel pÄ utbildningar vi erbjuder och ytterligare information om hur vi kan bidra till er kompetens- och verksamhetsutveckling:
Att leda det främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet med trygghet och studiero utifrån gällande lagstiftning
Workshopserie för skolledare
MĂ„lgrupp
Rektorer, bitr. rektorer i skola och förskola
Utbildningens syfte, innehÄll och upplÀgg
Syftet med utbildningen Àr att ge deltagarna utbildning inom omrÄdet krÀnkande behandling och diskriminering utifrÄn gÀllande lagstiftning samt handledning och processtöd i att med hjÀlp av vetenskapliga metoder undersöka den egna verksamheten, analysera underlaget och anvÀnda detta för att utveckla arbetet med sÄvÀl frÀmjande, förebyggande som ÄtgÀrdande insatser. MÄlet Àr att deltagarna har pÄbörjat arbetet med att (vidare)utveckla en plan för krÀnkande behandling och diskriminering och sin dokumentation av aktiva ÄtgÀrder.
UtbildningsupplÀgget bygger pÄ ett gemensamt undersökande arbetssÀtt som utmanar tÀnkande och praktik. Deltagarna ombeds mellan varje utbildningstrÀff att genomföra en praktiknÀra uppgift, lÀsa nÄgon vetenskaplig text eller ta del av en inspelad förelÀsning som de sedan tillsammans reflekterar över eller analyserar vid nÀstkommande trÀff.
Utbildningens omfattning
Utbildningen genomförs pÄ distans via Zoom som tre halvdagstillfÀllen med förelÀsningar/workshops och ett handledningstillfÀlle/processtöd à 1-1,5 timme i mindre grupp under HT 2022.
UtbildningstillfÀllen (preliminÀra datum):
Onsdag 14/9 kl. 13.00-16.30
Tisdag 11/10 kl. 13.00-16.30
HandledningstillfÀlle v. 44-45
MĂ„ndag 5/12 kl. 13.00-16.30
Kursintyg
Deltagare erhÄller kursintyg efter fullgjord utbildning.
Kostnad:Â
Kursen ges pÄ uppdrag av Skolverket och Àr kostnadsfri.
AnmÀlan Àr nu stÀngd.
Introduktion till karriärlärande
Kursen ges digitalt med lÀrarledd undervisning i realtid. Kursen genomförs pÄ uppdrag av Skolverket.
Kursens mÄlgrupp Àr lÀrare och studie- och yrkesvÀgledare som arbetar i grund- och/eller gymnasieskolan. Vi ser gÀrna att flera personer frÄn samma arbetsplats deltar i kursen. Rektor/enhetschef Àr vÀlkommen att anmÀla sig tillsammans med lÀrare och vÀgledare.
Digital kurs med undervisning i realtid
11 okt 13-16 och 12 okt 9-12. UppföljningstillfÀlle i halvgrupp 14 nov 13-16 och 15 nov 9-12. UppföljningstillfÀllet sker digitalt med möte i realtid. Detta sker i halvgrupp dÀr man deltar en av dagarna.
InnehÄll
Kursen syftar till att ge vÀgledare och lÀrare som arbetar med vÀgledning en introduktion till karriÀrlÀrande. Genom ett karriÀrlÀrande, dÀr man lyfter blicken och ser bortom det nÀrmast kommande valet, kan vÀgledare och lÀrare stödja och rusta eleverna i att utveckla sin karriÀrkompetens som ett steg i att förbereda för framtida karriÀrövergÄngar och studie- och karriÀrval. Under kursen behandlas strategier för att hantera Äterkommande val, vad som pÄverkar val och hur man kan förhÄlla sig till detta, att beröras. Kursen tar sin utgÄngspunkt i praktik men knyter an till forskning och teori. Under dagarna varvas teoribildning och forskning, med praktiska övningar och diskussioner. I tiden mellan trÀffarna har du en uppgift att pröva i din egen verksamhet.
NÄgra tidigare deltagare har sagt att de tar med sig detta frÄn kursen:
Bra blandning mellan teori och âpraktiskaâ övningar att ta med sig och utveckla.
Bra övningar. Koppling till forskning.
Bra övningar som man kan applicera till bÄde lÀrare och för sig sjÀlv.
An Introduction to the Swedish School System â for Ukrainian Refugees with Experience of Teaching and Instruction
University
Malmö University
Name of the course
An Introduction to the Swedish School System
Target group
New arrivals from Ukraine covered by the EU Mass Refugee Directive with experience of teaching and instruction at schools and early childhood education.
Course period
July 18 â August 11, 2022
Cost and Travel expenses
Cost? Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
Free of charge for participants.
Travel expenses?       Â
Refugees from Ukraine travel for free with SkĂ„netrafiken (regional public transport). Â
Scope of the course
See schedule below, 16 three-hour seminars; 13 seminars will take place on campus at Malmö University, and 3 seminars will be digital.
Course objectives and content
On behalf of the National Agency for Education in Sweden, Malmö University offers a summer course for Ukrainian refugees with experience of teaching and instruction at schools and early childhood education in Ukraine.
The aim of the course is to provide the participants with basic knowledge about the organization of Swedish schools and early childhood education, and about the relationship between teachers and students/children in Sweden in a historical and contemporary perspective. Furthermore, the course aims to help the participants gain knowledge and understanding of the values of the Swedish school system in relation to basic democratic and human rights.
Based on the participantsâ previous experience, the course deals with didactic questions in relation to theories about learning processes, cognitive development and cultural diversity. Various forms of assessment and evaluation of learners are also studied.
After completing the course, participants should be able to work as, for example, teaching assistants in different school forms in Sweden.
Participants will receive a course certificate after completing the course.
Course certificate
Participants will receive a course certificate after completing the course.
Application/Course registration
The course is now fully subscribed and you will not be offered a training place.Â
Maximum number of participants, 40.
Kind regards
Agneta Holmberg, project manager
Course administrator:
Lärarlyftet
Lärarlyftet vid Malmö universitet
Lärarlyftet vid Malmö universitetMed våra kurser inom Lärarlyftet läser du in den ämnesbehörighet du behöver. Du har även möjlighet att delta i kurser i Svenska som andraspråk, utan att de leder till behörighet i legitimationen.